Το θέμα της ιδιωτικοποίησης του νερού δεν έχει κλείσει. Ουσιαστικά δεν έκλεισε ποτέ κι επανέρχεται στο προσκήνιο τώρα τον Σεπτέμβριο δια στόματος του υπουργού Υποδομών κ. Μιχ. Χρυσοχοΐδη με την ΕΥΔΑΠ Νήσων.

Στο κείμενο που ακολουθεί γίνεται μια προσπάθεια να καταγραφεί το ιστορικό, έτσι όπως αυτό είδε το φως της δημοσιότητας από το 2011 σε Λευκάδα και Μεγανήσι μέσα από παρουσιάσεις, άρθρα και ανακοινώσεις πολιτικών προσώπων, συλλογικοτήτων κλπ. σε τοπικά sites, προκειμένου όσοι το διαβάσουν να έχουν μια συνολική εικόνα του θέματος, που είναι πάντα επίκαιρο και που θα κληθούν να το αντιμετωπίσουν τόσο οι νεοεκλεγέντες δήμαρχοι και δημοτικοί σύμβουλοι της νησιωτικής Ελλάδας, όσο και οι τοπικές κοινωνίες.

[Το κείμενο με τα ενεργά links μπορείτε να το «κατεβάσετε» εδώ].
Α. ΕΥΔΑΠ και ΕΥΔΑΠ Νήσων
Η κατά 100% θυγατρική της ΕΥΔΑΠ «ΕΥΔΑΠ Νήσων»[1] έχει στόχο την παροχή υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης, συλλογής ομβρίων υδάτων, διαχείρισης αποβλήτων και άλλων συναφών δραστηριοτήτων στη νησιωτική Ελλάδα.
Η ΕΥΔΑΠ με τον ν. 1068/80 ήταν μια εταιρεία που διαχειριζόταν τα νερά στην περιοχή της πρωτεύουσας Αθηνών. Με τον ν. 1069/80 δημιουργούνται οι δημοτικές επιχειρήσεις για την διαχείριση των υδάτινων πόρων αλλά και της επεξεργασίας των λυμάτων[2].
Η εταιρία, εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών και προς πώληση μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, βάσει του ν. 2744/99 διατηρεί το δικαίωμα να επεκτείνει τις δραστηριότητές της και σε άλλες περιοχές εντός και εκτός του Λεκανοπεδίου Αττικής[3], το 2011 στα πλαίσια της ιδιωτικοποίησης του νερού δημιουργεί την «ΕΥΔΑΠ Νήσων», με μετοχικό κεφάλαιο 70.000 €, η οποία θα διαχειρίζεται κατ’ αρχήν σε άνυδρα νησιά την υδροδότηση και σε δεύτερη φάση τη διαχείριση των βιολογικών.
Στις 18 Μαρτίου 2013 αποφασίζεται η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΥΔΑΠ Νήσων κατά 10.000 €[4], συνολικό δηλ. μετοχικό κεφάλαιο 100.000 €. Η εταιρία τον Φεβρουάριο του 2013 είχε υπογράψει Προγραμματική Σύμβαση (Μνημόνιο-Πλαίσιο Συνεργασίας) με το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής [5] (Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΥΔΑΠ ο εκλιπών Στέλιος Σταυρίδης), στο οποίο αναφερόταν ότι η εταιρία θα προχωρήσει άμεσα σε 17 νησιά στη διαχείριση των υδάτινων πόρων, με αντάλλαγμα την εκχώρηση για 20 χρόνια κινητών- ακίνητων, μέσων, πόρων και όλων των προγραμμάτων που έχουν σχέση με τη δημιουργία αυτών των υποδομών αλλά και τη λειτουργία των δικτύων, στην ΕΥΔΑΠ Νήσων με δικαίωμα τιμολόγησης από αυτήν[6].
Η επίκληση της Ευρωπαϊκής Ένωσης περί του υποχρεωτικού χαρακτήρα ιδιωτικοποιήσεων κοινωνικών αγαθών, όπως το νερό, δεν αντέχει σε σοβαρή κριτική. Από την απάντηση, δε, του Ευρωπαίου Επιτρόπου Όλι Ρεν σε ερώτηση του τότε ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ κ. Νικ. Χουντή «τεκμηριώνεται» μεν η ουδετερότητά της επί του ζητήματος, χωρίς να απορρίπτει την ιδιωτικοποίηση ως ιδεολογική-πολιτική πεποίθηση και πρακτική, όχι όμως το υποχρεωτικό του πράγματος που συνηθίζει να επικαλείται η ελληνική κυβέρνηση, λειτουργώντας εν ολίγοις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ως Πόντιος Πιλάτος: Η Κομισιόν «δεν έχει πολιτική που να υποχρεώνει τα κράτη μέλη να ιδιωτικοποιούν τις υπηρεσίες ύδρευσης», και «η διαχείριση των υδάτινων πόρων αποτελεί ευθύνη των κρατών μελών, και γι αυτόν το λόγο έχει πάρει ουδέτερη θέση επί του θέματος της δημόσιας ή της ιδιωτικής ιδιοκτησίας των υδάτινων πόρων, σύμφωνα με το άρθρο 345 της Συνθήκης Λειτουργίας της ΕΕ», αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα ότι «το νερό είναι δημόσιο αγαθό που έχει ζωτική σημασία για τους πολίτες.»[7].
Β. ΕΥΔΑΠ και Λευκάδα
Είναι ακόμα σχετικά νωπό στη μνήμη των κατοίκων της Λευκάδας η ζέση με την οποία περιέβαλε ο πρώην Δήμαρχος Λευκάδας κ. Κώστας Αραβανής την Προγραμματική Σύμβαση του Δήμου Λευκάδας με την ΕΥΔΑΠ.  Στις 24 Αυγούστου 2011 εισηγήθηκε θετικά στο Δημοτικό Συμβούλιο[8], ενώ στις 5 Οκτωβρίου 2011 καλούσε τον λαό της Λευκάδας να εμπιστευθεί την απόφαση του Δ.Σ.: «…σας καλώ να εμπιστευτείτε την απόφαση του Δημοτικού μας Συμβουλίου για την διαχείριση της ύδρευσης-αποχέτευσης από την ΕΥΔΑΠ Α.Ε. Το νερό είναι κοινωνικό αγαθό, πρέπει να το προστατεύουμε και να το απολαμβάνουμε όλοι έχοντας τα ίδια δικαιώματα αλλά και τις ίδιες υποχρεώσεις.»[9].
Γ. Προσφυγή από την δημοτική παράταξη «Όλοι για τη Λευκάδα» (Κ. Δρακονταειδής)
Στις 13 Σεπτεμβρίου 2011 ο επικεφαλής (και νυν Δήμαρχος Λευκάδας) της Δημοτικής Κίνησης «Όλοι για τη Λευκάδα» κ. Κώστας Δρακονταειδής δίνει στην δημοσιότητα το κείμενο προσφυγής κατά της νομιμότητας της με αριθμό 303/24-8-2011 απόφασης του Δ.Σ. Λευκάδας για τη σύναψη Προγραμματικής Σύμβασης του δήμου με την ΕΥΔΑΠ[10]. Την πρόθεσή της αυτή η Δημοτική Κίνηση την είχε κάνει γνωστή ήδη από την 31.8.2011 με ανακοίνωσή της.[11]
Δ. Αντιδράσεις και διαμαρτυρίες στη Λευκάδα
Τρεις μέρες μετά, στις 16 Σεπτεμβρίου 2011, συστήνεται η Επιτροπή Αγώνα Φορέων κατά της ιδιωτικοποίησης του νερού η οποία απαιτεί να μην υπογραφεί η σύμβαση Δήμου Λευκάδας-ΕΥΔΑΠ και προαναγγέλλει «πανλευκαδίτικο συλλαλητήριο» για τις 26 Σεπτεμβρίου 2011.[12]
Στις 23 Σεπτεμβρίου 2011 ο βουλευτής Λευκάδας της Ν.Δ. κ. Θεόδωρος Σολδάτος με δελτίο τύπου «κατακεραυνώνει» τον κ. Αραβανή, αλλά όχι την πολιτική της συγκυβέρνησης για την ιδιωτικοποίηση του νερού: «Η δημοτική αρχή προσφέρει τη συμφωνία-φιλέτο στην ΕΥΔΑΠ, χωρίς να διασφαλίζει τα συμφέροντα των Λευκαδιτών. Προχωρεί σε σύμβαση με όρους δυσβάστακτους για τους καταναλωτές.»[13]
Στις 12 Οκτωβρίου 2011 η Επιτροπή Αγώνα Φορέων κατά της ιδιωτικοποίησης του νερού στη Λευκάδα διατράνωνε ακόμα πιο δυνατά την αντίθεσή της στην απόφαση της πλειοψηφίας του Δ.Σ. να ιδιωτικοποιήσει το νερό, «παραδίνοντάς το για 20 χρόνια στην ΕΥΔΑΠ που πρόκειται να πουληθεί σε ξένο μονοπώλιο», κατηγορώντας μάλιστα την πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου για προκλητικές ενέργειες[14].
Σε ανακοίνωσή της (27 Σεπτεμβρίου 2011, ημέρα Συνεδρίασης Δ.Σ. Δήμου Λευκάδας) η τότε Αντιδήμαρχος Λευκάδας κα Ζωή Σκιαδά διαβεβαίωνε ότι «Το παρεχόμενο νερό και όλες οι υποδομές είναι και παραμένουν ιδιοκτησία του Δήμου Λευκάδας»[15] και ο δήμαρχος κ. Κ. Αραβανής έκανε λόγο για «υποκινούμενους» που προσπάθησαν «να τα κάνουν μπάχαλο»[16].
Ε. ΕΥΔΑΠ και Μεγανήσι
Το θέμα, όπως είναι φυσικό, δεν άφηνε αδιάφορο το Μεγανήσι. Στην 7η Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Μεγανησίου στις 30 Απριλίου 2011 κατά την οποία συζητήθηκε το θέμα[17], ο πρώην Δήμαρχος κ. Ευστάθιος Ζαβιτσάνος δεν ήταν ουσιαστικά αρνητικός στο ενδεχόμενο και δήλωσε ότι, αν τελικά επιτευχθεί μια προγραμματική σύμβαση μεταξύ του Δήμου Λευκάδας και της ΕΥΔΑΠ Νήσων, παρά το ότι το Μεγανήσι δεν αντιμετωπίζει κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα, το θέμα δεν θα έπρεπε να αφήσει τον δήμο αδιάφορο, συμπληρώνοντας στην συνέχεια ότι στο τοπίο αυτό που διαμορφώνεται, το Μεγανήσι δεν μπορεί να μείνει απ΄έξω και θα ήταν θετικό για το νησί να συμμετέχει ο δήμος σε μια τέτοια επένδυση. Ωστόσο στο Δ.Σ. δεν ελήφθη καμία απόφαση (σημειωτέον ότι από τον Σεπτέμβριο «έτρεχε» η προσφυγή της Δ.Κ. «Όλοι για τη Λευκάδα» κατά της απόφασης της πλειοψηφίας του Δ.Σ. Λευκάδας, αλλά υπήρξε και έντονη αντίδραση στην συνεδρίαση του Δ.Σ. Μεγανησίου από δημοτικούς συμβούλους[18]) και ο κ. Ζαβιτσάνος ζήτησε να μην τεθεί το θέμα σε ψηφοφορία και να συζητηθεί όταν θα υπάρξουν νέα δεδομένα[19], τα οποία και  προέκυψαν, όπως θα δούμε παρακάτω.
Ο κ.  Θανάσης Κονιδάρης (νυν Αντιδήμαρχος) είχε εύστοχα επισημάνει, απευθυνόμενος στον τότε δήμαρχο κ. Ζαβιτσάνο, ότι «δεν είναι κατοχυρωμένο και εγγράφως ότι η γεώτρηση η δική μας (του δήμου Μεγανησίου στην περιοχή «Κολώνι») εξαιρείται από το deal που έγινε μεταξύ Δήμου (Λευκάδας) και ΕΥΔΑΠ Νήσων.»[20], διαβάζοντας επί της ουσίας «πίσω από τις γραμμές».
Στις 5 Μαΐου 2011 ο πρώην Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Μεγανησίου κ. Παναγιώτης Κονιδάρης (νυν δ.σ. της αντιπολίτευσης) γράφει σε άρθρπ του-άποψη: «Τα κοινωνικά αγαθά δεν έχουν τιμή, δεν αγοράζονται και δεν πουλιούνται, ανήκουν σε όλους και όχι σε κάποιους ιδιώτες-επενδυτές ή σε όσους έχουν την οικονομική ευχέρεια. Μπορούν να τα διαχειρίζονται οι εκπρόσωποι του λαού, όχι όμως και οι εκπρόσωποι του κεφαλαίου. Και σ’ αυτό το τελευταίο είμαι ανυποχώρητος.» [21]
ΣΤ. Έρχεται Ακυρωτική Απόφαση από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση
Στις 11 Οκτωβρίου 2011 (αυτή την ημερομηνία φέρει το έγγραφο, με Αρ. Πρωτ: 654) υπογράφεται ο «κόλαφος» από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Δυτ. Ελλάδας, Πελοποννήσου και Ιονίων Νήσων: «Ακυρώνουμε την υπ’ αριθμ. 303/2011 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Λευκάδας επειδή είναι ελλιπής και αόριστη για τους λόγους που αναφέρονται στο σκεπτικό.», όμως δεν έχει αναρτηθεί ακόμα στη «ΔΙΑΥΓΕΙΑ».
Ο κ. Αραβανής αν και υπεραμυνόταν της άποψής του, στον ρ/σ prisma 95,1 δήλωνε στις 10 Οκτωβρίου 2011[22] , μια ημέρα δηλ. πριν από την Ακυρωτική Απόφαση με βάση την ημερομηνία του εγγράφου και όχι αυτήν της ανάρτησής του στη «ΔΙΑΥΓΕΙΑ»[23], ότι
– στην Λευκάδα υπάρχει μια πρωτοτυπία να αγοράζουμε το μπουκαλάκι νερό και εξέφρασε την απορία μήπως κρύβονται κάποια συμφέροντα πίσω από αυτό καθώς το νερό της Λευκάδας πίνεται και έκανε λόγο για μια στημένη βιομηχανία πάνω στην καραμέλα ότι το νερό της Λευκάδας δεν πίνεται
– είναι υπέρ μιας κρατικής ΕΥΔΑΠ (Πως; Αφού ιδιωτικοποιείται)
– σέβεται την ευαισθησία των πολιτών σε θέματα ιδιωτικοποιήσεων άσχετα με το αν συμφωνεί και τέλος
το νερό είναι κοινωνικό αγαθό, δεν ιδιωτικοποιείται, ωστόσο κοστίζουν οι υπηρεσίες και η συντήρηση τους και αυτές τιμολογούνται.[24]
Στις 31 Οκτωβρίου 2011 αναρτάται στο διαδίκτυο ψήφισμα του Δ.Σ. του Δήμου Μεγανησίου στο οποίο τονίζεται η αδιαπραγμάτευτη στάση του απέναντι στη διαφύλαξη του νερού ως δημόσιο κοινωνικό αγαθό και ότι: «Συμπαραστεκόμαστε στον αγώνα των συμπατριωτών μας της Λευκάδας ενάντια στην εκχώρηση της διαχείρισης των υδάτινων πόρων και των δικτύων στην ΕΥΔΑΠ ή σε οποιαδήποτε άλλη εταιρία που λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά και όχι με κοινωνικά κριτήρια.»[25].
«Επίλογος»
Ο υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης μιλώντας στον ΒΗΜΑ 99,5 για τη νέα πολιτική της κυβέρνησης για το νερό, είπε:  «Η ΕΥΔΑΠ σήμερα είναι μια από τις πιο υγιείς εταιρείες της χώρας, όχι του Δημοσίου, με τεράστια κεφαλαιακή επάρκεια, γιατί συνέβαλε και το Δημόσιο σε αυτό, με πολλά κέρδη, με απόδοση μερισμάτων στους μετόχους και στο Δημόσιο το οποίο είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος, με μια προσπάθεια που κάνουμε τώρα να ιδρύσουμε την ΕΥΔΑΠ Νήσων έτσι ώστε να σταματήσουν να πηγαίνουν νερό οι «νερουλάδες» στα νησιά».  Η ΕΥΔΑΠ θα τροφοδοτεί τα νησιά «με αφαλατώσεις και παραγωγή ενέργειας, με ένα τεράστιο know how που έχει αυτή η εταιρεία και το προσωπικό της. Κατά τη γνώμη μου, είναι αναγκαία μια συνεργασία με την επίσης καλή εταιρεία ΕΥΑΘ, η οποία δεν έχει το αντίστοιχο know how και χρειάζεται τη συμπαράσταση και τη συνεργασία της ΕΥΔΑΠ. Πολύ σύντομα πιστεύω, ότι θα έχουμε νέα και σ’ αυτό τον τομέα» τόνισε ο υπουργός Υποδομών.»[26]
Οι νεοεκλεγέντες δήμαρχοι Λευκάδας και Μεγανησίου προφανέστατα θα έρθουν αντιμέτωποι με ένα μεγάλο θέμα, γιατί δεν μπορεί να αποκλειστεί ο κίνδυνος να καταστούν τα Δημοτικά Συμβούλια ανήμπορα να επιβάλουν όρους και τιμολογιακή πολιτική, ενώ η εταιρία και επεκτείνει την χωρική της αρμοδιότητα, και καθίσταται, με δημόσιο χρήμα, κύριος των εγκαταστάσεων, δικαιούχος των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων κατασκευής κοινωφελών έργων, με σκοπό να γίνει ελκυστική στον υποψήφιο αγοραστή της, όπως αναφέρεται και σε πολλά σκεπτικά αποφάσεων δημοτικών συμβουλίων, που εύκολα μπορεί κανείς να βρει στο διαδίκτυο.
Σύντομος χρονολογικός πίνακας
ΕΥΔΑΠ
1.- 1980: Ν. 1068/80: δημιουργία ΕΥΔΑΠ – Ν. 1069/80: δημιουργία δημ. Επιχειρήσεων.
2.- 18.3.2013: Αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΥΔΑΠ Νήσων.
3.- 02.2013: Υπογραφή μνημονίου μεταξύ Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής με την ΕΥΔΑΠ για την διαχείριση των υδάτινων πόρων, με αντάλλαγμα την εκχώρηση για 20 χρόνια κινητών- ακίνητων, μέσων, πόρων και όλων των προγραμμάτων κλπ.
ΕΥΔΑΠ, ΛΕΥΚΑΔΑ και ΜΕΓΑΝΗΣΙ
4.- 30.4.2011: 7η τακτική συνεδρίαση του Δ.Σ. του Δήμου Μεγανησίου. « Έγκριση ή μη σύναψης Προγραμματικής Σύμβασης Πλαισίου, μεταξύ του Δήμου, του Ελληνικού Δημοσίου (εκπροσωπούμενο από τον Υπουργό Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και τον Υπουργό Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας) και της Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. ή θυγατρική αυτής για την εγκατάσταση, διαχείριση και λειτουργία συστημάτων παραγωγής, επεξεργασίας και διανομής πόσιμου ύδατος και συλλογής και επεξεργασίας λυμάτων και εξουσιοδότηση υπογραφής.». Δε λαμβάνεται καμία απόφαση για το θέμα.
5.- 24.8.2011: ΘΕΜΑ 1ο της ημερήσιας διάταξης της αρ. 27/11 Συνεδρίασης του Δ.Σ.Απόφαση Δ.Σ. σχετικά με υπογραφή Προγραμματικής Σύμβασης Εφαρμογής μεταξύ του Δήμου Λευκάδας και της Ε.Υ.Δ.Α.Π. Α.Ε. Εισηγητής: κ. Κώστας Α. Αραβανής-Δήμαρχος. Το Δ.Σ. κατά  πλειοψηφία αποφασίζει την έγκριση σύναψης και της υπογραφής της παρακάτω προγραμματικής σύμβασης εφαρμογής του Δήμου Λευκάδας και της ΕΥΔΑΠ Νήσων Α.Ε.
6.- 31.8.2011: Ανακοίνωση της Δ.Κ. «Όλοι για τη Λευκάδα» για την πρόθεση προσφυγής κατά της απόφασης του Δ.Σ. του Δήμου Λευκάδας.
7.- 13.9.2011: Προσφυγή της Δ.Κ. «Όλοι για τη Λευκάδα» κατά της νομιμότητας της με αριθμό 303/24-8-2011 απόφασης του Δ.Σ. Λευκάδας για τη σύναψη Προγραμματικής Σύμβασης του δήμου με την ΕΥΔΑΠ.
8.- 16.9.2011: Επιτροπή Αγώνα Φορέων κατά της ιδιωτικοποίησης του νερού.
9.- 26.9.2011: Συλλαλητήριο στη Λευκάδα από την Επιτροπή Αγώνα Φορέων κατά της ιδιωτικοποίησης του νερού.
10.- 11.10.2011: Την ημερομηνία αυτή υπογράφεται από τον Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης η ακυρωτική απόφαση, αλλά αναρτάται στη «Διαύγεια» 20 μέρες μετά.- Μερική αναδίπλωση του τότε δημάρχου Λευκάδας κ. Αραβανή σε συνέντευξή του στον ρ/σ prisma 95,1.
11.- 31.10.2011: Ψήφισμα του Δ.Σ. του Δήμου Μεγανησίου στο οποίο σημειώνει την αδιαπραγμάτευτη στάση του απέναντι στη διαφύλαξη του νερού ως δημόσιο κοινωνικό αγαθό.
12.- 31.10.2011: Ακυρωτική Απόφαση του Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Δυτ. Ελλάδας, Πελοποννήσου και Ιονίων Νήσων, αναρτάται στην «ΔΙΑΥΓΕΙΑ».
_______________________________
[1] Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, Τεύχος Α.Ε. & ΕΠΕ 6773/19.7.2011. Τον Ιανουάριο του 2012 το 27,3% των μετοχών της ΕΥΔΑΠ μεταφέρθηκε στο ΤΑΙΠΕΔ που σήμερα κατέχει το 61,33%), και τον Μάιο του 2014 η Paulson & Co. απέκτησε από την Τράπεζα Πειραιώς το 10% των μετοχών της εταιρίας που η τελευταία ως ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος κατείχε έναντι 86 εκατομμυρίων ευρώ. Μάλιστα το 10% των μετοχών της ΕΥΔΑΠ που πωλήθηκε ανήκε στην «καλή» Αγροτική Τράπεζα και περιήλθε μαζί της στην Τράπεζα Πειραιώς το 2012.
Σε σχέση με το ΤΑΙΠΕΔ και την μεταβίβαση του 34% του μετοχικού κεφαλαίου της Εταιρίας, η Ολομέλεια του Συμβουλίου Επικρατείας με αφορμή την αίτηση ακυρώσεως κατά της υπ’ αριθ. 206/25.04. 2012 απόφασης της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων (Δ.Ε.Α.Α.), «έκρινε ότι: Οι υπηρεσίες ύδρευσης και αποχέτευσης δεν αποτελούν δραστηριότητες αναπόσπαστες από τον πυρήνα της κρατικής εξουσίας, κατά συνέπεια μπορούν να παρέχονται από Ανώνυμες Εταιρίες που ανήκουν στο Δημόσιο.
– Στην περίπτωση που το Ελληνικό Δημόσιο μεταβιβάσει σε ιδιώτες το ποσοστό των μετοχών που εξασφαλίζει τα ιδιοκτησιακά δικαιώματα και τη δυνατότητα εκλογής από τη Γενική Συνέλευση των μετόχων, της πλειοψηφίας των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου, το οποίο είναι το ανώτατο διοικητικό όργανο της εταιρείας που διαμορφώνει τη στρατηγική και πολιτική της ανάπτυξής της και διαχειρίζεται τα περιουσιακά στοιχεία της, τότε η επιχείρηση χάνει το δημόσιο χαρακτήρα της και ιδιωτικοποιείται «ουσιαστικά».
– «Η δε κατ’ ουσίαν μετατροπή της δημοσίας επιχειρήσεως σε ιδιωτική, που λειτουργεί με γνώμονα το κέρδος, καθιστά αβέβαιη τη συνέχεια της εκ μέρους της παροχής προσιτών υπηρεσιών κοινής ωφελείας, και δη υψηλής ποιότητας, η οποία δεν εξασφαλίζεται πλήρως με την κρατική εποπτεία». (Περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε σε μια εμπεριστατωμένη επιστημονική ανάλυση εδώ).
[2] «Δια την άσκησιν των πάσης φύσεως δραστηριοτήτων του κυκλώματος υδρεύσεως και αποχετεύσεως οικιστικών κέντρων της Χώρας, εξαιρέσει των πόλεων Αθηνών, Θεσσαλονίκης και Βόλου και των μειζόνων αυτών περιοχών, δύναται να συνιστώνται κατά την παράγραφον 3 του παρόντος άρθρου εις έκαστον Δήμον ή Κοινότητα της Χώρας ή υπό πλειόνων Δήμων ή Κοινοτήτων ή Δήμων και Κοινοτήτων ενιαίαι επιχειρήσεις υδρεύσεως και αποχετεύσεως.» (Α. 1 του ν. 1069/80).
[3] ΕΥΔΑΠ, εταιρικό φυλλάδιο 2011, σελ. 5, ηλεκτρονική έκδοση.
[4] Με έκδοση 10.000 νέων μετοχών ονομαστικής αξίας 3 ευρώ έκαστη. ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ, 1.3.2013, ηλεκτρονική έκδοση.
[5] Βλ. ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου «Ανασυγκρότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις», Αιτιολογική Έκθεση, 10 Απριλίου 2014, υπ. Κωστής Χατζηδάκης. Αναφέρεται δε ότι, μ.α., ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν τα μικρά νησιά και δίνεται η δυνατότητα για απευθείας αναθέσεις στην ΕΥΔΑΠ για μελέτη και κατασκευή και χρηματοδότηση έργων ύστερα από Προγραμματικές Συμβάσεις του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και των ΟΤΑ.
[6] «Όταν μιλάμε για κύκλο του νερού εννοούμε την εύρεση και συλλογή του σπάνιου πόρου, την επεξεργασία και την μεταφορά του πόσιμου νερού στη βρύση του χρήστη, τη συλλογή και επεξεργασία των λυμάτων, την επαναχρησιμοποίηση των επεξεργασμένων λυμάτων ενάντια στην ερημοποίηση που απειλεί τα άνυδρα νησιά.»
«Η ΕΥΔΑΠ μέσα από την Προγραμματική Σύμβαση αναλαμβάνει τη συνολική διαχείριση του κύκλου του νερού για 20 χρόνια, αναλαμβάνει την τιμολόγηση των ποσοτήτων νερού και βεβαίως των υπηρεσιών αποχέτευσης και σε συνεργασία με τις έμψυχες δυνάμεις του Δήμου λειτουργεί τις απαραίτητες εγκαταστάσεις»….(Πηγή Ενημέρωσης και Προβληματισμού. Τριμηνιαία έκδοση των Δημοσίων Σχέσεων της ΕΥΔΑΠ, Οκτώβριος-Νοέμβριος 2011, σελ. 4).
Λευκάδα: Η 20ετής διάρκεια αναφέρεται και στον με την αριθ. 377/2011 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Λευκάδας εγκεκριμένο «Στρατηγικό Σχεδιασμό του Δήμου Λευκάδας» (κεφ. 1.2.1.2.4. Υδροδότηση, αποχέτευση»), ο οποίος αποτελεί την Α” Φάση του Επιχειρησιακού Προγράμματος του Δήμου Λευκάδας και είχε τεθεί για δυο εβδομάδες, από τις 25.10.2011 έως τις 09.11.2011, σε δημόσια διαβούλευση.
[7] Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ: «Ακύρωση της απαράδεκτης ιδιωτικοποίησης ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ», dragasakis.gr.
[8] α) Απόσπασμα από το Πρακτικό της αρ. 27/11 Συνεδρίασης ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΛΕΥΚΑΔΑΣ – ΑΡ. ΑΠΟΦ. 303, β) Λευκαδίτικα Νέα, 20.9.2011, (προσπέλαση 12.9.2014). Τον Μάιο του 2011 το ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΛΕΥΚΑΔΑΣ εξέφρασε την αντίθεσή του στην απόφαση του Δ.Σ. για την ΕΥΔΑΠ. Βλ. mylefkada.gr, 03.5.2011 (προσπέλαση 12.9.2014).
[9] Βλ. Ανακοίνωση Δημάρχου Λευκάδας για την ΕΥΔΑΠ στο mylefkada.gr, 6.10.2011 (προσπέλαση 12.9.2014).
[10] Βλ. meganisinews.gr, 13.9.2011. Επίσης ο περιφερειακός σύμβουλος Δημοσθένης Σκληρός χαρακτηρίζει την απόφαση του Δ.Σ. ως «άδικη και εντελώς αντίθετη με τις απόψεις μου» (Βλ. meganisinews.gr, 11.9.2011). Στις 8 Σεπτεμβρίου ο Επαγγελματικός και Εμπορικός Σύλλογος Δήμου Ελλομένου αποφάσισε «ομόφωνα να εκφράσει την αντίθεσή του» (Βλ. meganisinews.gr, 8.9.2011). Ιδιαίτερη αίσθηση προκαλεί και η ανακοίνωση της ΝΟΔΕ Λευκάδας για τον συγκυβερνητικό εταίρο της ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ: «Ο Δήμαρχος μας γνήσιο τέκνο αυτής της φτηνής πολιτικής ξεπούλησε και το πολυτιμότερο αγαθό μας που είναι το ΝΕΡΟ.». Βλ. Ανακοίνωση ΝΟΔΕ Λευκάδας «Το ΠΑΣΟΚ ΣΕ ΟΛΟ ΤΟΥ ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ», mylefkada.gr, 07.9.2011.
[11] Βλ. mylefkada.gr, 31.8.2011.
[12] Βλ. meganisinews.gr, 19.9.2011.
[13] Βλ. meganisinews.gr, 23.9.2011.
[14] Βλ. Ανακοίνωση της Επιτροπής Αγώνα Φορέων κατά της ιδιωτικοποίησης του νερού στα «Λευκαδίτικα Νέα», 12.10.2011 και ανακοίνωση της «ΑΝΑΣΑ για τα ΙΟΝΙΑ» στο meganisinews.gr,26.9.2011.
[15] «Στους πολύ λίγους που συμμετέχουν, από παραπληροφόρηση και ανιδιοτέλεια, τούς διαβεβαιώνουμε ότι η συνεργασία με την ΕΥΔΑΠ ΝΗΣΩΝ Α.Ε. γίνεται με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου & με πολύ φθηνότερο τιμολόγιο, από την συντριπτική πλειοψηφία των ΔΕΥΑ, τις οποίες «οι διαμαρτυρόμενοι» προτείνουν να ιδρύσουμε. Η ΕΥΔΑΠ εξασφαλίζει την απαιτούμενη ποσότητα και ποιότητα του παρεχόμενου νερού και θα αναλάβει το κόστος λειτουργίας και συντήρησης όλων των υποδομών (αντλιοστάσια, γεωτρήσεις, σωληνώσεις, δαπάνες ΔΕΗ, κλπ), τα οποία σήμερα πληρώνει ο Δήμος σε βάρος κονδυλίων τα οποία θα χρησιμοποιούνταν για έργα υποδομής και αναπλάσεων για την ποιότητα ζωής των πολιτών. Το παρεχόμενο νερό και όλες οι υποδομές είναι και παραμένουν ιδιοκτησία του Δήμου Λευκάδας.» (mylefkada.gr, 28.9.2011).
[16] «Όσοι προσήλθαν στο Δημοτικό Συμβούλιο δεν ήταν οι Δημότες που επιθυμούσαν να εκφράσουν την άποψή τους, τη θέση τους και τον προβληματισμό τους. Ήρθαν υποκινούμενοι από συγκεκριμένους κομματικούς χώρους και συμβούλους και με φρασεολογία που δεν αρμόζει σε συντοπίτες μας που καθημερινά συνδιαλεγόμαστε μαζί τους. Προσπάθησαν να τα κάνουν μπάχαλο. Άλλωστε πολύ πιο πριν και όταν κάποιοι καλούσαν με επιμονή στη συγκέντρωση χρησιμοποιούσαν παρόμοιες εκφράσεις.» (meganisinews.gr, 27.10.2011.)
[17] «15. Έγκριση ή μη σύναψης Προγραμματικής Σύμβασης Πλαισίου, μεταξύ του Δήμου, του Ελληνικού Δημοσίου (εκπροσωπούμενο από τον Υπουργό Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και τον Υπουργό Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας) και της Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. ή θυγατρική αυτής για την εγκατάσταση, διαχείριση και λειτουργία συστημάτων παραγωγής, επεξεργασίας και διανομής πόσιμου ύδατος και συλλογής και επεξεργασίας λυμάτων και εξουσιοδότηση υπογραφής.», meganisitimes.gr, 27.4.2011.
[18] «Λευκαδίτικα Νέα», 04.5.2011: «Ηχηρό «ΟΧΙ», σε πρώτη φάση, από το Δημοτικό Συμβούλιο Μεγανησίου στην Προγραμματική Σύμβαση Πλαίσιο μεταξύ του Δήμου και της Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. για την Ύδρευση – Αποχέτευση».
[19] «(Ο Δήμαρχος) πρότεινε να αποφασίσει το ΔΣ μια μη δεσμευτική συζήτηση με την Εταιρεία, ώστε να εξεταστεί κυρίως η διασφάλιση της επάρκειας των υδάτων, ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες. Ακολούθησε μακρά συζήτηση στην οποία οι δ.σ. (κατά σειρά ομιλίας: κα Καββαδά Αικατερίνη, κος Κονιδάρης Αθανάσιος, κος Μάντζαρης Τάκης, κος Φερεντίνος Θωμάς και κος Κονιδάρης Παναγιώτης) ανέπτυξαν τον προβληματισμό και την αντίθεσή τους (πλην του κου Φερεντίνου) για μια σειρά λόγων. Ο εισηγητής αποδέχθηκε και σεβάστηκε τις διαφωνίες και τις αντιθέσεις, και θεωρώντας ότι καλώς άνοιξε μια δημόσια συζήτηση για το πολύ σημαντικό ζήτημα της ύδρευσης (γι’ αυτό είχε όπως δήλωσε ενημερώσει πολλές μέρες πριν όλους τους συμβούλους, εκθέτοντάς τους ταυτόχρονα και τις διαφορετικές από τη δική του απόψεις) , ζήτησε να μην τεθεί το θέμα σε ψηφοφορία, και αν και εφόσον προκύψουν νέα δεδομένα σε βάθος χρόνου, να ξανασυζητηθούν σε μελλοντικό Δ.Σ. Δεν ελήφθη καμία απόφαση.» («Αποφάσεις 7ης Συνεδρίασης Δημοτικού Συμβουλίου» (Πρακτικά) που είχαν αναρτηθεί στην επίσημη ιστοσελίδα του Δήμου Μεγανησίου http://www.meganisi.gov.gr. Βλ. και Meganisi Times, 03.05.2011).
[20] Τα παραπάνω αντλήθηκαν από βίντεο του Meganisi News.
[21] «Θέση-άποψη για το ενδεχόμενο σύναψης Προγραμματικής Σύμβασης με την εταιρία ΕΥΔΑΠ Νήσων, για διαχείριση των υδάτων», «Λευκαδίτικα Νέα», 05.5.2011.
[22] Η συνέντευξη αναρτήθηκε στο youtube στις 10 Οκτωβρίου 2011 από τον ρ/σ και τις επόμενες μέρες άρχισε η αναπαραγωγή της από τοπικές ιστοσελίδες.
[23] Η Απόφαση αναρτήθηκε από διάφορες ιστοσελίδες και ιστολόγια τον Νοέμβριο του 2011, ενώ η πληροφορία μεταδόθηκε από το τοπικό site mylefkada.gr στις 27 Οκτωβρίου 2011 και αναδημοσιεύτηκε και από άλλα sites: «Ο Δήμαρχος δήλωσε σε τηλεφωνική επικοινωνία: «Σεβόμαστε την νομιμότητα και τις αποφάσεις της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Δυτικής Ελλάδας, Πελοποννήσου και Ιονίου»). Η Απόφαση αναρτήθηκε στη «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» στις 31 Οκτωβρίου 2011.
[24] «Κώστας Αραβανής: Είμαι υπέρ της κρατικής ΕΥΔΑΠ», mylefkada.gr, 12.10.2013.
[25] Ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου Μεγανησίου για την ΕΥΔΑΠ, «Λευκαδίτικα Νέα», 31.10.2011.
[26] «ΤΑ ΝΕΑ», 11.9.2014, ηλεκτρονική έκδοση.

ΣΧΟΛΙΑ

Please enter your comment!
Please enter your name here