Την ώρα που τα υδάτινα ταμειακά διαθέσιμα στη χώρα μειώνονται και έχει αρχίσει να διατυπώνεται με ένταση η αγωνία για το διαθέσιμο νερό, η αστική υπερκατανάλωση όχι μόνο δεν μειώνεται, αντιθέτως… στη Θεσσαλονίκη μοιράζει τροφαντά κέρδη. Πάρτε για παράδειγμα την Εταιρεία Υδρευσης Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης (ΕΥΑΘ), η οποία χθες ανακοίνωσε ότι η γενική συνέλευση ενέκρινε τη διανομή διπλάσιου μερίσματος από το 2023 για τη χρήση του 2024, δηλαδή στα 0,055 ευρώ/μετοχή το μέρισμα, με ημερομηνία αποκοπής την 1η Ιουλίου.
Και φυσικά το αυξημένο μέρισμα οφείλεται στα αυξημένα κέρδη τα οποία με τη σειρά τους οφείλονται στην αύξηση των εσόδων κατά 4,5%, δηλαδή στα 85,5 εκατομμύρια ευρώ τα οποία, όπως είχε η ΕΥΑΘ ανακοινώσει στις 29 Απριλίου, προέρχονται «κυρίως από την αύξηση της κατανάλωσης, που ανήλθε στα 37,4 εκατομμύρια ευρώ από 35,4 εκατομμύρια το 2023»! Αναλυτικότερα, η αύξηση μικτού κέρδους ήταν στο 34,8%, έφτασε στα 21,9 εκατομμύρια ευρώ, «κυρίως λόγω της μείωσης του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας σε συνδυασμό με την αύξηση των πωλήσεων».
Την ίδια μέρα μαθαίναμε ότι τα κέρδη προ φόρων έφτασαν στα 8,4 εκατομμύρια ευρώ, αυξημένα κατά 195% (!), τα καθαρά κέρδη ήταν 5,9 εκατ. ευρώ (+315%), σημειώνοντας ισχυρή αύξηση σε σχέση με το προηγούμενο έτος, με το περιθώριο κερδοφορίας στο 6,85% (1,73% το 2023). Κι έτσι τα κέρδη ανά μετοχή εκτοξεύονταν στα 0,16 ευρώ σε σχέση με τα 0,04 του προηγούμενου έτους.
Εγκριση αμοιβών
Χθες η γενική συνέλευση ενέκρινε μεταξύ άλλων: την ετήσια έκθεση διαχείρισης του Δ.Σ. της ΕΥΑΘ, τις ενοποιημένες οικονομικές καταστάσεις του ομίλου, την έκθεση του ανεξάρτητου ορκωτού ελεγκτή-λογιστή για τη χρήση του 2024, τη συνολική διαχείριση του Δ.Σ. και τις αμοιβές και αποζημιώσεις που καταβλήθηκαν στα μέλη του Δ.Σ. κατά την εταιρική χρήση του 2024.
«Η ΕΥΑΘ διατηρεί τη σταθερότητα και την ευρωστία της σε μια περίοδο δραστικών μεταβολών στο ευρύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον. Η τεχνητή νοημοσύνη, οι ενεργειακές ανακατατάξεις και η επιχειρησιακή ανάπτυξη με πρόσημο τη βιωσιμότητα έχουν «περάσει» στο οικοσύστημα της εταιρείας, ελαχιστοποιώντας τις αβεβαιότητες για το μέλλον», δήλωσε χθες ο πρόεδρος της ΕΥΑΘ, Αγις Παπαδόπουλος, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΥΑΘ, Ανθιμος Αμανατίδης, πρόσθεσε πως «η ανάκαμψη των οικονομικών μεγεθών μας σχετίζεται με το γεγονός ότι έχουμε θέσει τα κριτήρια ESG στο επίκεντρο της επιχειρησιακής μας ατζέντας, διασφαλίζοντας για την εταιρεία έναν αποδοτικότερο μηχανισμό διαχείρισης κινδύνων και μακροπρόθεσμη ανθεκτικότητα».
Τον Απρίλιο ο κ. Αμανατίδης εξηγούσε αναλυτικότερα πως «το 2024 ήταν μια εξαιρετική χρονιά παρά τις δυσμενείς εξωτερικές προκλήσεις, με σημαντική αύξηση των πωλήσεων και του EBITDA και ρεκόρ καθαρών κερδών ύψους 5,9 εκατ. ευρώ. Ο ισολογισμός του ομίλου παραμένει δυνατός, χάρη στην αποτελεσματική διαχείριση των στοιχείων κόστους, τη σημαντική μείωση του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας καθώς και τη βελτίωση της λειτουργικής απόδοσης. Ολοι οι στόχοι μας για το έτος έχουν επιτευχθεί και εργαζόμαστε με συνέπεια για τη σταδιακή ολοκλήρωση του επενδυτικού μας πλάνου και τη βιώσιμη ανάπτυξη».
Η αλήθεια είναι ότι, διαβάζοντας τα στοιχεία της ετήσιας χρηματοοικονομικής κατάστασης της εταιρείας για τη χρήση 2024, δεν μπορεί κανείς να βρει κάτι να προσάψει σε κεντρικά ζητήματα, όπως για παράδειγμα η κατάσταση στο προσωπικό της εταιρείας ή στα ζητήματα των επενδύσεων (208 εκατ. για το διάστημα 2023-2028, από τα οποία 150 εκατομμύρια ευρώ σε επενδύσεις για έργα και 58 εκατομμύρια για νέες συμβάσεις).
Γενικά σχόλια
Θα περιοριστούμε σε τρία γενικά σχόλια:
1. Μπορεί να είναι νόμιμο, αλλά σίγουρα δεν είναι δα και τόσο ηθικό μια εταιρεία του Δημοσίου που διαχειρίζεται ένα ΔΗΜΟΣΙΟ ΑΓΑΘΟ να παρουσιάζει αυτή την κερδοφορία. Κάποιες έννοιες ήταν και παραμένουν ασύμβατες.
2. Το πράγμα χειροτερεύει όταν αυτή η κερδοφορία οδηγεί στα συγκεκριμένα αυξημένα μερίσματα προς τους μετόχους (θυμίζω ότι περίπου το 26% του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΥΑΘ κατέχεται από ιδιώτες). Αυτά τα κέρδη, ακόμη και αν δεν «πήγαιναν» στη μείωση των τιμολογίων, θα μπορούσαν να χρηματοδοτήσουν επιπλέον επενδύσεις για τη βελτίωση της ποιότητας του πόσιμου νερού, την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής κ.λπ.
3. Οπως αναφέρεται στην έκθεση, «με δεδομένο πως η ισχύουσα τιμολογιακή πολιτική της εταιρείας έληξε στις 31/12/2023, η ορισθείσα επιτροπή από το Δ.Σ. (απόφαση 072/2023) υπέβαλε με το αριθμ. ΓΔ 1052/24221 – 29/12/2023 έγγραφό της προς τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων πρόταση αναπροσαρμογής των τιμολογίων υπηρεσιών ύδατος και αποχέτευσης έτους 2024. Μέχρι τη σύνταξη του παρόντος δεν έχει δοθεί έγκριση από τη ΡΑΑΕΥ στην πρόταση της επιτροπής και ως εκ τούτου το έτος 2024 δεν διαφοροποιήθηκε η τιμολογιακή πολιτική της εταιρείας. Η νέα τιμολογιακή πολιτική της εταιρείας θα έχει ισχύ από την έγκρισή της από τη ΡΑΕΕΥ και όχι αναδρομικά». Τίθεται λοιπόν το απλό ερώτημα: Μετά τη μεγάλη αύξηση της κερδοφορίας θα εισηγηθεί το Δ.Σ. της ΕΥΑΘ να μην ισχύσει η πρόταση για αναπροσαρμογή (διάβαζε αύξηση των τιμολογίων) αλλά αντίθετα να ισχύσει ΜΕΙΩΣΗ των τιμολογίων με ιδιαίτερη μέριμνα για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και τις μικρές καταναλώσεις;