Τρίτη, 5 Αυγούστου, 2025
ΣYΜΜΕΤΟΧΙΚΟ ΕΝΩΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ & ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ • ΓΙΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΥΔΑΠ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ:

ΕΥΔΑΠ: Οικονομικά Αποτελέσματα 2024

Αθήνα, 30 Απριλίου 2025

Αύξηση κύκλου εργασιών-Αύξηση επενδύσεων
Σταθερά τιμολόγια-Μικρή μείωση Κερδών προ Φόρων

  • Αύξηση κύκλου εργασιών κατά 6,3% στα 373,7 εκατ. ευρώ από 351,6 εκατ. ευρώ το 2023.
  • Τετραπλασιασμός επενδύσεων σε σχέση με το προ πενταετίας επίπεδο από 14,2 εκατ. ευρώ το 2019 σε 60,7 εκατ. ευρώ
  • Aύξηση λειτουργικού κόστους κατά 9% κυρίως λόγω της αύξησης εξόδων προσωπικού και εξόδων τρίτων
  • Κέρδη προ φόρων 25,1 εκατ. ευρώ από 28 εκατ. ευρώ το 2023, μειωμένα κατά 10%

Οι υψηλές θερμοκρασίες που επικράτησαν το 2024, οδήγησαν σε σημαντική αύξηση της κατανάλωσης κατά 6,2% και συνακόλουθα σε αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 6,3%, στα 373,7 εκατ. € από 351,6 εκατ. € το 2023.  Ειδικότερα, τα έσοδα από παροχή νερού και σχετιζόμενες υπηρεσίες παρουσίασαν αύξηση κατά +16,3 εκατ. € (+7,3%), ενώ παράλληλα κινήθηκαν και τα έσοδα από υπηρεσίες αποχέτευσης τα οποία σημείωσαν αύξηση κατά +5,1 εκατ. € (+5,0%).

Παράλληλα και το λειτουργικό κόστος παρουσίασε αύξηση κατά 9%, στα 316,3 εκατ. ευρώ από 290,5 εκατ. ευρώ το 2023.  Οι βασικοί λόγοι για την αύξηση του λειτουργικού κόστους είναι:

Α) η αύξηση στις αμοιβές και έξοδα προσωπικού κατά 9% (11,6 εκατ. €) λόγω κυρίως εφάπαξ καταβολής ποσών, της συμμόρφωσης με τον ν. 5035/23, καθώς και της υπογραφής νέας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας

Β) η αύξηση στα έξοδα τρίτων κατά 16% (9 εκατ. €), κυρίως λόγω των αυξημένων εξόδων συντήρησης των ΚΕΛ Μεγαρέων και Κορωπίου που εντάχθηκαν στη λειτουργία της Εταιρείας και των εξόδων, μεταξύ άλλων, φύλαξης νέων εγκαταστάσεων.

Ως αποτέλεσμα των ανωτέρω, τα κέρδη προ φόρων χρηματοδοτικών επενδυτικών αποτελεσμάτων και συνολικών αποσβέσεων (EBITDA*) της Εταιρείας παρουσίασαν μείωση κατά 3,8 εκατ. € (-6%) και διαμορφώθηκαν στα  57,1 εκατ. € από 60,8  εκατ. € το 2023. Το EBITDA margin διαμορφώθηκε στο 15,3% από 17,3% το 2023.

Η μείωση του EBITDA σε συνδυασμό με την αύξηση των αποσβέσεων κατά 2,7 εκατ. ευρώ (7%), επηρέασαν τα κέρδη προ φόρων χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων (EBIT*) της Εταιρείας, τα οποία από  21,5  χιλ. € το 2023, υποχώρησαν στα 15,1 εκατ. € το 2024. Το EBIT margin διαμορφώθηκε στο 4,0% από 6,1% το 2023.

Τα χρηματοοικονομικά έσοδα σημείωσαν αύξηση κατά +2.216 χιλιάδες € (+12%) και διαμορφώθηκαν στα 20 εκατ. € από 17,8 εκατ. € το 2023.

Τα κέρδη προ φόρων της Εταιρείας διαμορφώθηκαν στα 25,1 εκατ. € από 28 εκατ. € το 2023 σημειώνοντας μείωση κατά -10% ή -2,9 εκατ. €.

Οι Καθαρές Λειτουργικές Ταμιακές εισροές για τον όμιλο αυξήθηκαν από +20,6 εκατ. € το 2023 σε +26,3 εκατ. € το 2024, σημειώνοντας αύξηση κατά +6 εκατ. € περίπου. Οι

Καθαρές Επενδυτικές Ταμιακές ροές για τον όμιλο διαμορφώθηκαν σε εκροή -41 εκατ. €,  ενώ το 2023 υπήρχε εκροή ύψους -14,1 εκατ.  €. Η αγορά  ενσώματων ακινητοποιήσεων διαμορφώθηκε στα 63,7 περίπου εκατ. € το 2024, από 44,2 εκατ. € το 2023, ενώ σε ό,τι αφορά  τους τόκους εισπραχθέντες παρουσιάστηκε αύξηση, από 9,9 εκατ. € το 2023 σε 11,2 εκατ. € το 2024.

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας αποφάσισε την υποβολή πρότασης προς την Τακτική Γενική Συνέλευση των Μετόχων για τη διανομή μερίσματος, ποσού επτά λεπτών (Ευρώ 0,07) ανά μετοχή, (συνολικό μικτό ποσό σε ευρώ 7.455 χιλ.).

Τετραπλασιασμός Επενδύσεων

Το 2024 η απορρόφηση του επενδυτικού προγράμματος έργων ανήλθε σε 60,7 εκατ. ευρώ, αυξημένη κατά 37% σε σύγκριση με την απορρόφηση του 2023. Το 24% των απορροφήσεων 2024 καταβλήθηκε  από την Ε.Ε. Οι επενδύσεις το 2024 σε απόλυτους αριθμούς έχουν περισσότερο από τετραπλασιαστεί σε σύγκριση με το προ πενταετίας επίπεδο καθώς από 14,2 εκατ. ευρώ το 2019, η Εταιρεία το 2024 πραγματοποίησε επενδύσεις ύψους 60,7  εκατ. €. Στο 4ο τρίμηνο 2024 παρατηρήθηκε αύξηση της απορρόφησης τριμήνου στο 99% σε σύγκριση με την απορρόφηση του τρίτου τριμήνου του 2024 (78%), του δεύτερου τριμήνου του 2024 (59%) και του πρώτου τριμήνου 2024 (57%).

Το εγκεκριμένο επενδυτικό πρόγραμμα 2025-2034 ύψους 2,16 δις. € αφορά σε :

  • μεγάλα έργα στην Ανατολική Αττική (968,8εκ. €.)
  • έργα του δικτύου ύδρευσης (715,8εκ. €)
  • έργα αποχέτευσης (370,3εκ. €)
  • έργα κτιριακά, ψηφιακής διακυβέρνησης και μετασχηματισμού (108,6εκ. €)

Το 50% του προϋπολογισμού των έργων χρηματοδοτείται από την Ε.Ε.

Εφαρμογή του ρυθμιστικού πλαισίου

Στις 27 Σεπτεμβρίου 2024 δημοσιεύτηκε η νέα ΚΥΑ (Ν. 5438/2024) «Καθορισμός γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος, μέτρα βελτίωσης αυτών. Διαδικασίες και μέθοδος ανάκτησης κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του» η οποία αντικατέστησε την ακυρωμένη από το ΣτΕ υπ’ αριθμ. 135275/19.05.2017 απόφαση της διυπουργικής Εθνικής Επιτροπής Υδάτων, περί κανόνων τιμολόγησης του νερού.

Τον Φεβρουάριο του 2025 συζητήθηκε στην ολομέλεια του ΣτΕ η προσφυγή συνδικαλιστικών οργανώσεων, εργαζομένων σε επιχειρήσεις ύδρευσης και αποχέτευσης και φυσικών προσώπων, χρηστών των υπηρεσιών που προσφέρουν οι επιχειρήσεις αυτές, κατά της ΚΥΑ (Ν. 5438/2024).

Στις 11 Οκτωβρίου 2024 δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ Β’ 5657/11.10.2024) η διαπιστωτική πράξη αναφορικά με την στελέχωση και την άσκηση των νέων αρμοδιοτήτων της ΡΑΑΕΥ για τα ύδατα και τα αστικά απόβλητα από τον  Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Tον Μάρτιο του 2025 η ΡΑΑΕΥ στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της κατά τα οριζόμενα στις διατάξεις των άρθρων 12Α και 12Β του ν. 4001/2011 (Α΄ 179), και την υπ’ αριθ. ΥΠΕΝ/ΔΣΔΥΥ/53924/460/2023 (Β’ 3309), διαπίστωσε τη διαχειριστική επάρκεια της Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. για την παροχή υπηρεσιών ύδατος.

Η Εταιρεία βρίσκεται σε συνεχή επαφή με τον ρυθμιστή σε σχέση με την εφαρμογή του ρυθμιστικού πλαισίου με βάση την ΚΥΑ. Η διαδικασία βρίσκεται στο στάδιο εξέτασης των στοιχείων από την ΡΑΑΕΥ ώστε να υπολογιστεί το επιτρεπόμενο έσοδο της ΕΥΔΑΠ Α.Ε. από το οποίο θα προκύψουν τα νέα τιμολόγια.

Κίνδυνος Λειψυδρίας

To 2024 η παρατεταμένη  ανομβρία, σε συνδυασμό με την αύξηση της κατανάλωσης λόγω των  υψηλών θερμοκρασιών που επικράτησαν, οδήγησε σε σημαντική μείωση των αποθεμάτων στους ταμιευτήρες της ΕΥΔΑΠ ΠΑΓΙΩΝ, της εταιρίας που ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο, και προμηθεύει το αδιύλιστο νερό στην ΕΥΔΑΠ Α.Ε. σύμφωνα με την σύμβαση του Ν. 4812/2021 μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, της Εταιρείας Παγίων ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΔΑΠ Α.Ε.

Η ΕΥΔΑΠ, λόγω της σημασίας της επάρκειας του αδιύλιστου νερού στην λειτουργία της, ως αρωγός του Υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος και σε συνεχή συνεργασία με αυτό, προχώρησε, ως λειτουργός του συστήματος, σύμφωνα με τον υπάρχοντα σχεδιασμό σε κινήσεις μετριασμού των επιπτώσεων της λειψυδρίας με την ενεργοποίηση εναλλακτικών πηγών υδροδότησης (γεωτρήσεις, λίμνη Υλίκη) και καμπάνιες ενημέρωσης των καταναλωτών για την αποφυγή σπατάλης του φυσικού πόρου. Στην Εταιρεία έχουν ήδη ανατεθεί από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας μελέτες, τις οποίες ήδη εκπονεί, για τα αναγκαία μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα έργα, προκειμένου να μην απειληθεί η τροφοδοσία της ΕΥΔΑΠ με αδιύλιστο νερό και ως εκ τούτου η ασφαλής υδροδότηση των πολιτών.

Εάν συνεχιστούν οι ίδιες κλιματικές και υδρολογικές συνθήκες της προηγούμενης τριετίας και το Δημόσιο σε συνεργασία με την ΕΥΔΑΠ δεν προχωρήσει στις απαραίτητες δράσεις και ενέργειες τεκμαίρεται ότι τα αποθέματα στους ταμιευτήρες που υδροδοτούν την Αττική θα  διαρκέσουν έως το τέλος της υδρολογικής περιόδου 2026-2027. Στο παρακάτω διάγραμμα απεικονίζεται διαχρονικά και κατά υδρολογικό έτος, το σύνολο των αποθεμάτων στους ταμιευτήρες της ΕΥΔΑΠ ΠΑΓΙΩΝ, η οποία προμηθεύει με νερό την ΕΥΔΑΠ.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Εταιρείας, Χάρης Σαχίνης σχολιάζοντας τα οικονομικά αποτελέσματα του έτους, ανέφερε:

«Η αύξηση της κατανάλωσης και συνεπώς και η αύξηση του κύκλου εργασιών το 2024 δεν απεικονίστηκαν στα κέρδη της Εταιρείας καθώς  αυξήθηκε το  λειτουργικό κόστος λόγω, μεταξύ άλλων, της γεωγραφικής επέκτασης, της επιτάχυνσης του επενδυτικού προγράμματος  και της επίδρασης νέων νομοθετικών και κανονιστικών ρυθμίσεων.

 Η εφαρμογή του νέου ρυθμιστικού πλαισίου είναι απαραίτητη για την εκτέλεση του αναγκαίου επενδυτικού προγράμματος 2,1 δις ευρώ της Εταιρείας, ώστε να αντιμετωπίσει την παλαιότητα των δικτύων και να ενισχύσει τις υποδομές της για να προστατευθούμε από την κλιματική κρίση, εξασφαλίζοντας την αδιάλειπτη παροχή νερού σε όλη την Αττική και προστατεύοντας παράλληλα το περιβάλλον αλλά και εξασφαλίζοντας την ανώτερη ποιότητα των υπηρεσιών της. 

Η ΕΥΔΑΠ συνεργάζεται στενά και συνεχώς με το Ελληνικό Δημόσιο, που της προμηθεύει το αδιύλιστο νερό, προκειμένου να μην απειληθεί η υδροδότηση των πολιτών λόγω του αυξανόμενου κινδύνου λειψυδρίας.»

Η Ετήσια Οικονομική Έκθεση και τα Στοιχεία και Πληροφορίες Χρήσης 2024 είναι αναρτημένα στην εταιρική ιστοσελίδα www.eydap.gr  

* Εναλλακτικός δείκτης μέτρησης απόδοσης. Βλέπε ενότητα Εναλλακτικών δεικτών μέτρησης απόδοσης στην ετήσια οικονομική έκθεση 2024 που είναι αναρτημένη στην εταιρική ιστοσελίδα www.eydap.gr. Τα οικονομικά μεγέθη που αναφέρονται στην ανακοίνωση αφορούν στην Εταιρεία εκτός και αν αναφέρονται διαφορετικά.


Παρουσίαση Οικονομικών Αποτελεσμάτων 2024 στους Εκπροσώπους της Χρηματιστηριακής Αγοράς

Αθήνα, 30 Απριλίου 2025

Πραγματοποιήθηκε σήμερα, Τετάρτη 30 Απριλίου, μέσω τηλεδιάσκεψης, η παρουσίαση των ετήσιων οικονομικών αποτελεσμάτων της ΕΥΔΑΠ σε εκπροσώπους της χρηματιστηριακής αγοράς. Στην ενημέρωση, παραβρέθηκαν ο Διευθύνων Σύμβουλος  Χάρης Σαχίνης και ο Διευθυντής Οικονομικής Ανάλυσης και Επενδυτικών Σχέσεων Ηλίας Δεδούσης.

Παρουσιάστηκαν αναλυτικά τα οικονομικά αποτελέσματα του έτους και οι λόγοι που έπαιξαν βασικό ρόλο στη διαμόρφωσή τους, καθώς το 2024 χαρακτηρίστηκε από τη μεγάλη αύξηση της κατανάλωσης κατά 6,2% που οδήγησε σε αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 6,3% (22,1 εκατ. ευρώ), την αύξηση των επενδύσεων, αλλά και την αύξηση του λειτουργικού κόστους κατά 9% (11,6 εκατ. ευρώ), κυρίως λόγω της αύξησης των αμοιβών και εξόδων προσωπικού και αμοιβών και εξόδων τρίτων. Η άνοδος του κόστους προσωπικού κατά 9% (11,6 εκατ. ευρώ) οφείλεται  σε εφάπαξ καταβολή ποσών, συμμόρφωση με τον ν. 5035/2023 και την νέα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας.  Οι αμοιβές και τα έξοδα τρίτων αφορούν κυρίως στην επιτάχυνση των έργων που έχει προγραμματίσει η Εταιρεία, στην γεωγραφική επέκταση (νέα ΚΕΛ) αλλά και σε προσαρμογή σε νέες νομοθετικές και κανονιστικές ρυθμίσεις.

Ως αποτέλεσμα των ανωτέρω, τα κέρδη προ φόρων χρηματοδοτικών επενδυτικών αποτελεσμάτων και συνολικών αποσβέσεων (EBITDA) της Εταιρείας παρουσίασαν μείωση κατά 3,8 εκατ. € (-6%) και διαμορφώθηκαν στα  57,1 εκατ. € από 60,8  εκατ. € το 2023. Τα κέρδη προ φόρων της Εταιρείας διαμορφώθηκαν στα 25,1 εκατ. € από 28 εκατ. € το 2023 σημειώνοντας μείωση κατά -10% ή -2,9 εκατ. €.

Το προτεινόμενο στη Γενική Συνέλευση μέρισμα ανέρχεται σε 0,07 € μεικτό, και αποτελεί το 50% των καθαρών κερδών της Εταιρείας.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην  αύξηση των επενδύσεων, καθώς και στο αναπτυξιακό και επενδυτικό δεκαετές πλάνο της Εταιρείας ύψους 2,1 δις. ευρώ το οποίο αξιολογήθηκε θετικά ως προς τη βιωσιμότητα και τη σκοπιμότητά του από την ΕΤΕπ – ΕΥ και είναι εναρμονισμένο με τις ευρωπαϊκές στρατηγικές προτεραιότητες. Ο ρυθμός υλοποίησής του έχει ήδη τετραπλασιαστεί και θα ενισχυθεί περαιτέρω με έργα όπως η Ψυττάλεια 3.0.

Συζητήθηκε επίσης η συνεχιζόμενη μείωση των αποθεμάτων στους ταμιευτήρες από τους οποίους το Ελληνικό Δημόσιο τροφοδοτεί την ΕΥΔΑΠ λόγω της συνεχιζόμενης ανομβρίας των τελευταίων 3 ετών. Η ΕΥΔΑΠ βρίσκεται σε συνεχή συνεργασία με το Δημόσιο που έχει αναθέσει στην ΕΥΔΑΠ τη διερεύνηση εναλλακτικών λύσεων.

Ταυτόχρονα η Εταιρεία υλοποιεί έργα μείωσης των απωλειών στο δίκτυό της, έργα στο ΕΥΣ που της έχουν ανατεθεί από το Δημόσιο, και επεξεργάζεται δράσεις μείωσης της κατανάλωσης σε συνεργασία με αυτό.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος  Χάρης Σαχίνης επισήμανε το γεγονός ότι είναι απαραίτητο να εφαρμοστεί το ρυθμιστικό πλαίσιο με βάση την καινούργια ΚΥΑ  (Ν. 5438/2024) για την τιμολόγηση και κοστολόγηση του νερού, ώστε να προχωρήσει το αναγκαίο επενδυτικό πρόγραμμα της ΕΥΔΑΠ, και αναφέρθηκε και στα προαπαιτούμενα που χρειάζονται για την ορθή και αποτελεσματική λειτουργία της ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί σε πιθανές νέες απαιτήσεις και προκλήσεις.  

Σημείωσε ότι η ΕΥΔΑΠ έχει ένα από τα φθηνότερα τιμολόγια πανευρωπαϊκά και ότι σύμφωνα με έρευνες έχει διαπιστωθεί ότι μεγάλο μέρος των καταναλωτών είναι διατεθειμένο να πληρώσει κάτι παραπάνω για να εξασφαλίσει την αδιάλειπτη παροχή υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης  ενόψει της κλιματικής κρίσης και της λειψυδρίας.

 

Τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν τις απόψεις των συγγραφέων τους

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ