Τρίτη, 5 Νοεμβρίου, 2024

Κάτοικοι κατά πολυεθνικής στο Μίσιγκαν των ΗΠΑ για βλάβες στο περιβάλλον

«Το νερό ανήκει στον λαό»

Μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες τροφίμων και ποτών στον κόσμο, η Nestle, εμφιαλώνει το νερό του Μίσιγκαν χωρίς κόστος και το πουλάει με μεγάλο κέρδος. Η πολιτεία του Μίσιγκαν, που είναι περικυκλωμένη από πηγές νερού, ενέκρινε το αίτημα της εταιρείας να αντλήσει ακόμη περισσότερο νερό, παρά την αποτυχημένη υπόσχεση για θέσεις εργασίας και τις αντιδράσεις. Συγκεκριμένα αντλούσε 946 λίτρα νερού το λεπτό και πλέον αντλεί 1.514 λίτρα νερού το λεπτό.

Τα εκατομμύρια λίτρα νερού που αντλεί κάθε χρόνο της κοστίζουν μόλις 200 δολάρια, σύμφωνα με ντοκιμαντέρ του AJ+. Από το 2005 μέχρι το 2018 άντλησε περισσότερα από 12,8 δισεκατομμύρια λίτρα από το Μίσιγκαν. Η πολιτεία δεν χρεώνει τέλη για την άντληση του νερού, όπως κάνει για το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο. Και επειδή στην εταιρεία ανήκουν κτήματα στην περιοχή, μπορεί να αντλεί όσο νερό επιθυμεί, αρκεί να μην βλάπτει το περιβάλλον.

Ωστόσο, κάτοικοι της περιοχής δηλώνουν ότι είναι εμφανής η ζημιά που έχουν προκαλέσει στο περιβάλλον οι συγκεκριμένες ενέργειες της Nestle, καθώς αρκετές πηγές έχουν στερέψει πλήρως.

Προκειμένου να ικανοποιηθεί το αίτημα για άντληση υδάτων 1.514 λίτρων ανά λεπτό, η πολιτεία απαίτησε ένα σχέδιο που θα υπολόγιζε τις επιπτώσεις στο περιβάλλον. Όμως το τμήμα Περιβαλλοντικής Ποιότητας του Μίσιγκαν απέρριψε τα ευρήματα αυτά και, αντ’ αυτού, στηρίχθηκε σε δεδομένα που παρέσχε η εταιρεία για να πιέσει ώστε να δοθεί η άδεια για αύξηση της άντλησης υδάτων.

«Δεν τους ανήκει»!
«Είμαστε ενάντια στο εμφιαλωμένο νερό, ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του νερού. Παίρνουν το νερό, το βάζουν σε πλαστικά μπουκάλια, το πουλάνε στο εξωτερικό και βγάζουν ένα τεράστιο κέρδος από νερό που δεν τους ανήκει. Το νερό ανήκει στον λαό» δήλωσε η Πέγκι Κέιζ, μέλος της ΜΚΟ Michigan Citizens for Water Conservation (Πολίτες του Μίσιγκαν για τη Διατήρηση του Νερού).
Οι ντόπιοι κατηγορούν την εταιρεία ότι προσπαθεί να καλύψει τις περιβαλλοντικά προβλήματα που έχει προκαλέσει κάνοντας την προσφορά να αντικαταστήσει τις υπάρχουσες υποδομές, όπως οι υπόγειοι οχετοί, στους οποίους τα σημάδια που αφήνει το νερό δείχνουν πόσο μεγάλη μείωση έχει υποστεί το επίπεδο της στάθμης του. Με αυτόν τον τρόπο καταστρέφονται τα αποδεικτικά στοιχεία για τη δραματική μείωση του νερού, όπως υποστηρίζουν.

Πρόκειται για μια περιοχή όπου φυλές ιθαγενών Αμερικανών έχουν θεμελιώδη δικαιώματα.
Εν τω μεταξύ, μόλις δύο ώρες μακριά, η περιοχή Φλιντ εξακολουθεί να μην έχει καθαρό νερό. Επικρατεί μια φήμη ότι η συγκεκριμένη εταιρεία πηγαίνει σε φτωχές κοινωνίες και τις δελεάζει με υποσχέσεις για θέσεις εργασίας και στη συνέχεια παίρνει το νερό τους, το συσκευάζει και τους το πουλάει για να αυξήσει τα κέρδη της.

Η νέα τάση

Αρκετοί καταναλωτές έχουν ευαισθητοποιηθεί για την κλιματική αλλαγή και τη ρύπανση του περιβάλλοντος, με αποτέλεσμα να τείνουν να αποφεύγουν τη χρήση της πλαστικής συσκευασίας των μπουκαλιών νερού. Μάλιστα προτιμούν τα μπουκάλια πολλαπλών χρήσεων και τα παγούρια νερού, τα οποία γεμίζουν από τη βρύση του σπιτιού τους.
Αυτή η νέα τάση έχει αρχίσει να προκαλεί «πονοκέφαλο» στις εταιρείες εμφιαλωμένου νερού. Σύμφωνα με το Bloomberg, εταιρείες όπως οι Danone, Nestle, Coca-Cola (Coke) και Pepsi προσπαθούν να βρουν νέες λύσεις για να αυξήσουν τα κέρδη τους.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, εδώ και 40 χρόνια οι καταναλωτές αγόραζαν τρισεκατομμύρια φιάλες νερού Perrier, Evian, Dasani και Aquafina χωρίς να συνειδητοποιούν ότι το τίμημα που κατέβαλλαν αφορούσε περισσότερο το πλαστικό και τα μεταφορικά του παρά το ίδιο το νερό.

Οι εταιρείες αυτές λαμβάνουν το νερό δωρεάν ή σε μία συμβολική τιμή. Επομένως το μεγαλύτερο μέρος των εξόδων τους σχετιζόταν με την εμφιάλωση, τη μεταφορά, τη διανομή και τη διαφήμιση των προϊόντων.

Αρκετές πόλεις σε όλο τον κόσμο έχουν προχωρήσει στην απαγόρευση της πώλησης νερού σε πλαστικές συσκευασίες, με αποτέλεσμα να μειώνονται οι πωλήσεις.
Η λύση που βρήκαν οι εταιρείες είναι να εμφιαλώνουν το νερό σε μεταλλικά κουτάκια, να κατασκευάζουν συσκευές που προσθέτουν στο νερό γεύση ή ανθρακικό ή να δημιουργούν άλλα προϊόντα. Επιπλέον, φτιάχνουν μηχανήματα – ψύκτες που πουλάνε νερό και οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να γεμίσουν τα παγούρια και τα μπουκάλια τους.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Nestle Μαρκ Σνάιντερ επισήμανε σε ομιλία του τον Οκτώβριο του 2019: «Ο κλάδος του εμφιαλωμένου νερού θα πρέπει να αντεπεξέλθει σε μία σειρά θεμάτων βιωσιμότητας, τα οποία αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη σημασία».
Από την πλευρά του ο Χάουαρντ Τέλφορντ, υπεύθυνος του κλάδου αναψυκτικών και νερού στην εταιρεία ερευνών στρατηγικής αγορών Euromonitor, υπογράμμισε πως οι συγκεκριμένες προσπάθειες θα έχουν ισχνό αντίκτυπο στο ίδιο το ανθρακικό αποτύπωμα των εταιρειών, αλλά οι νέες ιδέες, όπως οι γεύσεις στο νερό και το ανθρακικό, θα ενισχύσουν τα κέρδη ομίλων τύπου Nestle, Coca-Cola και Pepsi:
«Δείχνουν την τάση του μέλλοντος, όταν το ανθρακούχο νερό, οι γεύσεις του και τα πρόσθετα ωφέλιμα στοιχεία θα είναι η κινητήριος δύναμη του προϊόντος “εμφιαλωμένο νερό” και όχι πλέον η άνεση της συσκευασίας μιας χρήσεως».

Τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν τις απόψεις των συγγραφέων τους

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ