Τετάρτη, 12 Μαρτίου, 2025
ΣYΜΜΕΤΟΧΙΚΟ ΕΝΩΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ & ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ • ΓΙΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΥΔΑΠ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

ΠΟΕ ΔΕΥΑ: “Ανακοίνωση για το Σχέδιο Νόμου του ΥΠΕΝ”

Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων
Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης Αποχέτευσης

Τρίτη 18  Φεβρουαρίου 2025 

Ανακοίνωση για το Σχέδιο Νόμου του ΥΠΕΝ

 

Συναδέλφισσες και συνάδελφοι,

Όπως αναφέραμε και στην προηγούμενη ανακοίνωση το σχέδιο νόμου για τον εκσυγχρονισμό των Δ.Ε.Υ.Α. που βγήκε για διαβούλευση απέχει κατά πολύ από το προσχέδιο που έχει σταλεί στην ΚΕΔΕ (αριθμ. πρωτ. ΚΕΔΕ 4931_2024/26-11-2024). Δεν έχουν ενσωματωθεί οι προτάσεις της Ομοσπονδίας που είχαν γίνει αποδεκτές και είχαν ενσωματωθεί στο σχέδιο νόμου που στάλθηκε στην ΚΕΔΕ, ούτε οι προτάσεις του Υπουργού Ενέργειας και Περιβάλλοντος.

Φτάσαμε στο σημείο να πρέπει να διαβουλευτούμε πάνω σε ένα σχέδιο νόμου από το οποίο λείπουν βασικά στοιχεία για την λειτουργία των Δ.Ε.Υ.Α. αλλά και των θεσπισμένων εργασιακών μας δικαιωμάτων. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε,

1. Δεν υπάρχει πρόβλεψη για την διατήρηση της προσωπικής διαφοράς στις αποδοχές μας.

2. Δεν γίνεται καμία πρόβλεψη για το εάν θα παραμείνουν οι νυν Γενικοί Διευθυντές στη θέση τους.

3. Καταργούν τους υφιστάμενους ΟΕΥ και των ΔΕΥΑ που δεν θα συγχωνευτούν για να συσταθεί νέος ΟΕΥ που θα εγκριθεί από την ΡΑΑΕΥ και το ΥΠΕΝ για να περιορίσουν στο ελάχιστο τις θέσεις ευθύνης.

4. Απαγορεύει ρητά την διαπραγμάτευση για επίλυση των εργασιακών διαφορών, την στιγμή που ο νόμος την επιτρέπει ακόμη και για τις διαφορές με αναδόχους έργων και προμηθευτές.

Για την πληρέστερη ενημέρωση σας καταγράφουμε τις προτάσεις της Ομοσπονδίας όπως τις προέβλεπε το προηγούμενο σχέδιο νόμου και διεκδικούμε να ενταχθούν στο νέο σχέδιο νόμου που βγήκε για διαβούλευση.

Α. «Αν ο βασικός μισθός ή τακτικές μηνιαίες αποδοχές είναι χαμηλότερες από αυτές που ελάμβανε το πάσης φύσεως προσωπικό των Δ.Ε.Υ.Α., διατηρείται ως προσωπική διαφορά το ποσό που αντιστοιχεί στις επιπλέον αποδοχές που λαμβάνει κάθε υπάλληλος ή συμβασιούχος έως την έναρξη ισχύος του παρόντος. Για τη μισθολογική και εν γένει κατάταξη του προσωπικού, καθώς και για κάθε άλλη νόμιμη συνέπεια, προσμετράται το σύνολο τόσο της αναγνωρισθείσας όσο και διανυθείσας προϋπηρεσίας στην Δ.Ε.Υ.Α. προέλευσης».

Β. «Αν προϊστάμενοι Τμήματος, Διευθυντές, Γενικοί Διευθυντές των συγχωνευόμενων Δ.Ε.Υ.Α. δεν διατηρήσουν την ίδια θέση ευθύνης στις Δ.Ε.Υ.Α., διατηρείται υπέρ τους, ως προσωπική διαφορά, για πέντε (5) έτη το επίδομα θέσης ευθύνης».

Γ. «Στο προσωπικό των Δ.Ε.Υ.Α. καταβάλλεται Κίνητρο Επίτευξης Στόχων (Κ.Ε.Σ.). Το Κ.Ε.Σ. υπολογίζεται επί του βασικού μισθού και του επιδόματος θέσης ευθύνης του υπαλλήλου, δεν συμψηφίζεται με τυχόν προσωπική διαφορά, δεν μπορεί να υπερβαίνει, ανά έτος, το δεκαπέντε τοις εκατό (15%) του αθροίσματος του ετήσιου βασικού μισθού και του επιδόματος θέσης ευθύνης του υπαλλήλου». Το ΚΕΣ ήταν πρόταση του Υπουργού.

Δ. «Στο προσωπικό της Δ.Ε.Υ.Α.  που καλείται να είναι σε ετοιμότητα (επιφυλακή), καταβάλλεται αμοιβή, το ύψος της οποίας δεν μπορεί να υπερβαίνει το ήμισυ της αποζημίωσης του άρθρου 20 του ν. 4354/2015 (Α΄ 176) για την υπερωριακή απασχόληση». Το ύψος της αποζημίωσης το πρόσθεσε το Υπουργείο Ενέργειας και ΠεριβάλλοντοςΑπό το 2013 που εντάχθηκε και το προσωπικό των ΔΕΥΑ στο ενιαίο μισθολόγιο οι εργαζόμενοι τίθενται σε επιφυλακή χωρίς να αμείβονται νόμιμα. Ζητήσαμε να αρθεί αυτή η αδικία και ενώ το ίδιο το υπουργείο βρήκε λύση για την αποζημίωση, στο τελικό σχέδιο νόμου το έχουν αποσύρει.

Ε. «Τυχόν διαφορές στις αποδοχές του προσωπικού των Δ.Ε.Υ.Α. που καταβάλλονται έως την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, θεωρούνται νόμιμες, δεν αναζητούνται, τυχόν καταλογισμοί αίρονται». Το πρώτο εδάφιο της παραγράφου ήταν πρόταση του Υπουργού.

Ζ. «Άρση της αδικίας που χρόνια γίνεται σε βάρος των μηχανικών των ΔΕΥΑ» 

Εδώ και αρκετά χρόνια γίνεται παρακράτηση 6 τις χιλίοις  από τους εργολήπτες που εκτελούν έργα ΔΕΥΑ και αποδίδονται στους μηχανικούς του δημοσίου αντί να δίνονται στους μηχανικούς των ΔΕΥΑ που κάνουν επίβλεψη αυτών των έργων. Μία μεγάλη αδικία που δέχθηκε το ΥΠΕΝ να ικανοποιήσει συμπεριλαμβάνοντας την πρόταση μας στο προηγούμενο σχέδιο νόμου που πλέον δεν προβλέπεται. 

Η.  «Υπάλληλοι  Δ.Ε.Υ.Α., επιτυχόντες της προκήρυξης 3Κ/2018, στις οποίες ανήκουν οργανικά με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και οι οποίοι υπηρετούν με απόσπαση για λόγους υγείας, ή λόγω συνυπηρέτησης σε άλλες  Δ.Ε.Υ.Α., δύνανται, με αίτησή τους, που υποβάλλεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από   την ημερομηνία δημοσίευσης του παρόντος, να μεταταγούν στις  Δ.Ε.Υ.Α.  που υπηρετούν». Έτσι θα απελευθερωθούν οι θέσεις εργασίας στις ΔΕΥΑ προέλευσης για να επαναπροκηρυχθούν.

Θ. «Αποφάσεις Δ.Σ. των  συγχωνευόμενων Δ.Ε.Υ.Α., που εκδόθηκαν δυνάμει του άρθρου 13 του ν. 4483/2017 (Α΄ 107), διατηρούν την ισχύ τους και θεωρούνται νόμιμες ως προς όλες τις έννομες συνέπειες».  Αφορά τους εργαζόμενους που εργαζόταν ως συμβασιούχοι την περίοδο συγχωνεύσεων των ΔΕΥΑ τον Μάιο το 2011 και τακτοποιήθηκαν με τον παραπάνω νόμο μετά από πρόταση και μεγάλη προσπάθεια της Ομοσπονδίας.

Ι.  «Αν Προϊστάμενοι Τμήματος, Διευθυντές, Γενικοί Διευθυντές, που κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος υπηρετούν σε Δ.Ε.Υ.Α. που εντάσσεται στην Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. ή στην Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε., δεν διατηρήσουν την ίδια θέση ευθύνης στην Ε.Υ.Δ.Α.Π. Α.Ε. ή στην Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε., διατηρείται υπέρ τους, ως προσαύξηση αποδοχών, για πέντε (5) έτη από την ένταξη της οικείας Δ.Ε.Υ.Α. στην Ε.Υ.Δ.Α.Π. ή στην Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε., η μισθολογική διαφορά των αποδοχών τους από τον βασικό μισθό και το επίδομα θέσης ευθύνης».

Κ. «Στην περίπτωση συγχωνεύσεων ως τόπος εργασίας νοείται ο τόπος που αναγράφεται στη σύμβαση εργασίας του απασχολουμένου, όπως αυτή είχε συναφθεί με την Δ.Ε.Υ.Α. απασχόλησής του».

Πέρα των ανωτέρω η Ομοσπονδία ήταν σε διαπραγμάτευση και είχε ζητήσει να συμπεριληφθούν επιπλέον:

Α) Η προσωπική διαφορά της παρ. 1 του άρθρου 27 του ν. 4354/2015, όπως αυτή διαμορφώθηκε κατ’ εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 29 του ν. 4024/2011 χορηγείται εφεξής από την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας των Δ.Ε.Υ.Α. σε όλους τους υπαλλήλους, που έχουν προσληφθεί με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου από την 01.01.2013. Όπως προτάθηκε και έγινε αποδεκτή σε προσχέδιο του ΥΠΕΝ.

Β) Την ανάγκη πρόβλεψης οι αποδοχές του προσωπικού να ρυθμίζονται με συλλογικές συμβάσεις εργασίας μέσω διαπραγμάτευσης, όπως γίνεται δεκτό και από την ΕΔΕΥΑ. Η εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου από το έτος 2013 έως και σήμερα έχει προκαλέσει ιδιαίτερα πολλά προβλήματα ακόμη και στη λειτουργία των ΔΕΥΑ, καθότι π.χ. σε αυτό δεν προβλέπεται η καταβολή αμοιβής για την επιφυλακή του προσωπικού, η οποία αποτελεί πάγια πρακτική στις συγκεκριμένες επιχειρήσεις. Μόνο με Σ.Σ.Ε. αντιμετωπίζονται οι ιδιαίτερες ανάγκες των συγκεκριμένων επιχειρήσεων.

Γ)  Πρόβλεψη για την απορρόφηση του προσωπικού στον οικείο δήμο με την ίδια σχέση εργασίας σε περίπτωση λύση της ΔΕΥΑ Για την κατοχύρωση των θέσεων εργασίας με δική μας πρόταση πέρασε στο νόμο 3801/2009 ρύθμιση η οποία εξειδικεύτηκε ακόμα περισσότερο με το νόμο 4483/2017 όπου σε περίπτωση λύσης της ΔΕΥΑ το προσωπικό μεταφέρεται στον οικείο δήμο. Αυτή η διάταξη δεν προβλέπεται πλέον.

ΔΣε περίπτωση μείωσης του αριθμού των οργανικών θέσεων, το τακτικό προσωπικό, που τυχόν ήθελε κριθεί υπεράριθμο, δεν απολύεται αλλά διατηρείται ως υπεράριθμο και τοποθετείται ανάλογα με την ειδικότητα και τα προσόντα έως και τη συνταξιοδότησή του. Υπήρχε στις διατάξεις του 1069/1980.

Ε) Οι διατάξεις της παρ. 1 για τους γενικούς διευθυντές δεν θίγουν συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας αορίστου ή ορισμένου χρόνου, οι οποίες βρίσκονται σε ισχύ κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος.  Αναφέρει επίσης το σχέδιο νόμου για τους Γενικού Διευθυντές ότι απολύονται από τον Γενικό Γραμματέα της Αποκέντρωσης αν η ΔΕΥΑ χρωστά σε τρία δίμηνα άνω του ποσοστού 10% του τιμολογίου ρεύματος. Φταίει ο Γενικός Διευθυντής αν η ΔΕΥΑ δεν έχει χρήματα για την εξόφληση. Στο εξής θα καλύπτεται το ρεύμα και θα μένουν απλήρωτοι οι εργαζόμενοι.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω θεωρούμε ότι θα πρέπει να γίνουν προσθήκες στο σχέδιο νόμου που έχει δοθεί σε διαβούλευση ώστε, η διαδικασία αναδιάρθρωσης των επιχειρήσεων και τοποθέτησης του προσωπικού στα νέα οργανογράμματα,  στην περίπτωση εθελοντικών συγχωνεύσεων, να γίνει με σαφή και δίκαιο τρόπο ώστε να διασφαλιστεί η προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων και η υπηρεσιακή εξέλιξη. Μόνο έτσι θα αποφευχθούν βλαπτικές μεταβολές στους όρους εργασίας και στις θέσεις ευθύνης και θα διατηρεί η οικονομική των εργαζομένων και η επαγγελματική τους αξιοπρέπεια.

Να διασφαλιστεί η θεμελιώδης αρχή της ισότητας και της ισότιμης μεταχείρισης εργαζομένων που προσφέρουν την ίδια εργασία και αναλαμβάνουν παρόμοιες ευθύνες πρέπει να διασφαλιστεί πλήρως σε κάθε ρύθμιση και διαδικασία του νέου νομοθετικού πλαισίου για τις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ). Είναι απαράδεκτο να συνεχίζουν οι εργαζόμενοι στις ΔΕΥΑ, να κατέχουν μειωμένα εργασιακά δικαιώματα και απολαβές σε σύγκριση με τους συναδέλφους τους στις ΕΥΔΑΠ ΑΕ και ΕΥΑΘ ΑΕ παρότι η φύση της εργασίας τους και οι απαιτήσεις είναι όμοιες, αν όχι αυξημένες. Είναι επίσης ακόμη πιο προκλητικό στο νέο σχέδιο νόμου να υπάρχει ειδική μέριμνα για την διατήρηση των μισθολογικών παροχών των εργαζομένων στον ΟΔΥΘ ΑΕ (άρθρο 66), αλλά όχι των εργαζομένων στις ΔΕΥΑ.

Θα πρέπει άμεσα να ενσωματωθεί σε κάθε νέα Δ.Ε.Υ.Α. το επιπλέον προσωπικό που απαιτείται για την κάλυψη των νέων αυτών αναγκών. Η υποστελέχωση σε συγκεκριμένες ειδικότητες δεν μπορεί να καλυφθεί με συγχωνεύσεις και πρόχειρες ανακατατάξεις προσωπικού, αλλά απαιτεί την πρόσληψη νέου εξειδικευμένου προσωπικού, που θα μπορεί να ανταπεξέλθει στις νέες απαιτήσεις.

Να διασφαλιστεί η αρχή του καθολικού διαδόχου η οποία κατέχει όλες τις περιπτώσεις που αφορούν τα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων.

Όσον αφορά τις επιχειρήσεις, διαφωνούμε πλήρως με την κατεύθυνση που δίνει το νομοσχέδιο σύμφωνα με το οποίο η ΡΑΑΕΥ, μια ανεξάρτητη αρχή, θα αποφασίζει  πλέον για όλα τα σημαντικά ζητήματα που αφορούν τις ΔΕΥΑ.

Το δρόμο που θα ακολουθήσουν οι ΔΕΥΑ δεν είναι άλλος από την περαιτέρω υποβάθμιση και απαξίωση με απώτερο σκοπό τον έλεγχο των έργων και την ιδιωτικοποίηση του νερού.

Δεν είναι καθόλου τυχαία η μη καταγραφή στο σχέδιο νόμου της ρύθμισης που είχαμε πετύχει και είχε ενσωματωθεί στο ν. 1069/80 για την κατοχύρωση των θέσεων εργασίας, με μεταφορά του προσωπικού στον οικείο δήμο σε περίπτωση λύσης της επιχείρησης.

Συναδέλφισσες και συνάδελφοι, για όλα τα παραπάνω πρέπει να αντιδράσουμε μαζικά. Αύριο θα συνεδριάσει το ΔΣ της ομοσπονδίας για να αποφασίσει τις κινητοποιήσεις του κλάδου.

Υ.Γ.  Αύριο θα σας κοινοποιηθεί επιστολή της ομοσπονδίας με συγκεκριμένες προτάσεις για τη διαβούλευση.

ΠΗΓΗ: poe-deya.gr

Τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν τις απόψεις των συγγραφέων τους

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ