γράφει ο Πέτρος Μπαστέας, μέλος ΔΣ Συλλόγου Προσωπικού, μέλος Γραμματείας ΣΕΚΕΣ
Με την συγκέντρωση του προσωπικού, που κάλεσε η Διοίκηση την Τρίτη 19/4 στον Περισσό και το πέρας της προθεσμίας κατάθεσης προτάσεων την Τετάρτη 20/4, έληξε η περίοδος της διαβούλευσης για την τροποποίηση του οργανογράμματος.
Η διαβούλευση ήταν μια διαδικασία πρωτόγνωρη για την ΕΥΔΑΠ και πιστώνεται στα θετικά της σημερινής διοίκησης.
Ανεξάρτητα από ενστάσεις που μπορεί να υπήρξαν για το διαδικαστικό μέρος της διαβούλευσης και τις «δίκες» για τις πραγματικές προθέσεις της διοίκησης ως προς το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, η πλειοψηφία των συναδέλφων είδε να του δίνεται, επιτέλους, μια ευκαιρία, να ακουστεί και η δική του γνώμη, ανεξάρτητα αν εν τέλει οι περισσότεροι αποφάσισαν να μην την «κρεμάσουν» στο portal της εταιρείας.
Η διαβούλευση είχε και εχθρούς. Τις κατεστημένες συνδικαλιστικές ηγεσίες στην ΕΥΔΑΠ, που διαβλέπουν να κινδυνεύει ο ρόλος τους ως του μοναδικού και προνομιακού συνομιλητή των εκάστοτε διοικήσεων. Ως εσαεί «θεσμικών» παραγόντων, που ως διαβούλευση δέχονται μόνο αυτή που, αδιαφανώς «ξεχειλώνει» το οργανόγραμμα με ένα και μόνο κριτήριο: το βόλεμα των κολλητών, των κομματικών, των δικών μας, εν γένει, παιδιών.
Η σημερινή διοίκηση δεν έχει δείξει την παραμικρή διάθεση να συγκρουστεί με αυτό το κατεστημένο. Η διαβούλευση αν γενικευτεί και ωριμάσει, ως θεσμοθετημένη διαδικασία και όχι ως επίδειξη δημοκρατικότητας, δύναται να απαξιώσει το ρόλο των συνδικαλιστικών, κομματικών και υπηρεσιακών lobbies εντός της ΕΥΔΑΠ. Η δημοκρατικός εσωτερικός διάλογος θα φέρει αδιαμεσολάβητα στο προσκήνιο τους εργαζόμενους, θα τους εμφυσήσει «επικίνδυνες» ιδέες, όπως ότι εκτός από το να εκτελούν εντολές μπορεί να έχουν και γνώμη.
Η απόφαση για τη διαβούλευση αποτελεί δίκοπο μαχαίρι για τη διοίκηση Μπενίση – Παπαδόπουλου. Αν τελικά αποδειχτεί ότι η όλη διαδικασία «Επιτροπή – πρόταση – διαβούλευση» έγινε με μοναδικό σκοπό να υλοποιηθεί το «πατρόν» που έχουν προαποφασίσει για το νέο κοστούμι του οργανογράμματος ( έξι Γενικοί διευθυντές – λίγες συγχωνεύσεις υπηρεσιών – αλλαγές στην ονομασία διευθύνσεων), η κατακραυγή των συναδέλφων δεν θα μπορεί να αντισταθμίσει την ικανοποίηση των ημετέρων.
Από τη διαβούλευση προέκυψε ότι η διοίκηση (και η επιτροπή) πρέπει να σκύψει πάνω στις προτάσεις και να προσανατολιστεί στην έγκριση ενός νέου κανονισμού λειτουργίας και οργανογράμματος με βασική κριτήρια:
- την ενίσχυση της δημόσιας και κοινωνικής λειτουργίας της ΕΥΔΑΠ, με αύξηση αλλά και αναδιάρθρωση του προσωπικού ώστε να ενισχυθούν οι κρίσιμες υπηρεσίες για την λειτουργία της εταιρείας,
- την αποτροπή εισόδου ιδιωτών σε αντικείμενα που σήμερα εκτελεί η ΕΥΔΑΠ και την ανάκτηση αντικειμένων από εργολάβους,
- την ενίσχυση του ρόλου των μελετών,
- τον ορισμό, την περιγραφή και έγκριση όλων των διαδικασιών των υπηρεσιακών μονάδων και των θέσεων αυξημένης ευθύνης,
- την δραστική μείωση των θέσεων του οργανογράμματος,
- την κατάργηση των θέσεων συμβούλων (ψυγείο),
- την διάρθρωση του οργανογράμματος με τέτοιο τρόπο ώστε να αποτρέπει τις επικαλύψεις αρμοδιοτήτων και τη γραφειοκρατία
- την έγκριση ενός αξιοκρατικού και αντικειμενικού συστήματος αξιολόγησης και επιλογής των στελεχών
- την συμμετοχή όλων των συναδέλφων στο καθορισμό, υλοποίηση και έλεγχο των στόχων κάθε υπηρεσιακής μονάδας
Αν παρ΄ όλα αυτά η διοίκηση ακολουθήσει την πεπατημένη του συμβιβασμού και της λογικής «όλα τριγύρω αλλάζουνε, αλλά όλα τα ίδια μένουν», δεν θα έχει πληγεί μόνο το κύρος της, αλλά, κυρίως, η δυνατότητα της ΕΥΔΑΠ να ανταποκριθεί στις νέες δύσκολες εποχές, που απαιτούν και δύσκολες απαντήσεις.