Πρόβα ιδιωτικοποίησης των αστικών συγκοινωνιών

0
202

Σήμερα αποσφραγίζει η Επιτροπή του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης τους φακέλους για τον διαγωνισμό μίσθωσης τουλάχιστον 180 μεταχειρισμένων λεωφορείων ηλικίας ώς 15 ετών.

Για την ημέρα της ιδιωτικοποίησης των αστικών συγκοινωνιών, ξεκινώντας από τη Θεσσαλονίκη, προετοιμάζονται τα ΚΤΕΛ, με δηλωμένη και τη σχετική πρόθεση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή.

Ο υπουργός ξεκαθάρισε από τη Θεσσαλονίκη, όπου βρέθηκε τις προηγούμενες ημέρες, ότι η Ν.Δ. είχε ταχθεί εξαρχής εναντίον της κρατικοποίησης του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης και ανέφερε ότι στην πρόσφατη σύμβαση με τα ΚΤΕΛ το κράτος πληρώνει επιδότηση 1,43 ευρώ ανά οχηματοχιλιόμετρο (23 εκατ. ευρώ ετησίως), συγκρίνοντάς το με το συνολικό κόστος των 3,99 ευρώ ανά οχηματοχιλιόμετρο για τον ΟΑΣΘ, ο οποίος όμως έχει βαρίδια από το παρελθόν (ενοίκια σε παλιούς μετόχους κ.λπ.).

Το ίδιο επιχείρημα χρησιμοποίησε και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας των ΚΤΕΛ, Σοφοκλής Φάτσιος, σε συνομιλία του με την «Εφ.Συν.», προσθέτοντας ότι το αντίστοιχο κόστος για τον ΟΑΣΑ είναι 4,2 ευρώ ανά οχηματοχιλιόμετρο.

Δύο φάκελοι

«Δεν έχουμε αποκλείσει ότι ένας ιδιώτης μπορεί να συμμετάσχει στο συγκοινωνιακό έργο της Θεσσαλονίκης» τόνισε χαρακτηριστικά ο υπουργός, αλλά ξέχασε να προσθέσει στα κοστολόγια τις πρόσφατες ενισχύσεις 16,2 εκατ. ευρώ στα ΚΤΕΛ (εκ των οποίων 13,865 εκατ. στα ΚΤΕΛ της Β. Ελλάδας) για υποδομές και ψηφιακή αναβάθμιση, τα 45 εκατ. ευρώ για κίνητρα ανανέωσης του στόλου υπεραστικών λεωφορείων (ν.4663/20), τα πρόσθετα κίνητρα από τον ειδικό λογαριασμό ή το προνόμιο που διατηρείται με παρατάσεις κ.ά.

Τα συγγενή ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής, Κιλκίς και Σερρών ανέλαβαν πρόσφατα 33 από τις 77 αστικές γραμμές της Θεσσαλονίκης.

Η συμμετοχή του συνεταιρισμού των 23 ΚΤΕΛ Β. Ελλάδος και Θεσσαλίας (από Λαμία και άνω) στον διαγωνισμό του ΟΑΣΘ, με προσφορά μίσθωσης 93 δωδεκάμετρων αστικών μεταχειρισμένων λεωφορείων, δείχνει την πρόθεσή τους να είναι μέρος της επόμενης ημέρας. Προφανώς το ζήτημα της πρόθεσης επένδυσης ιδιωτικών κεφαλαίων των ΚΤΕΛ σε νέες δραστηριότητες είναι ενδιαφέρον, εφόσον γίνεται με αμιγώς ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.

Στον ίδιο διαγωνισμό διαθεσιμότητα για τη μίσθωση 186 μεταχειρισμένων αστικών λεωφορείων (αρκετά από τα οποία αρθρωτά 18μετρα και περί τα 100 δωδεκάμετρα) δήλωσε και εταιρεία του ομίλου των αδελφών Παπαδάκη από την Αθήνα, ο οποίος έχει ήδη προμηθεύσει φέτος τα περισσότερα από τα 125 μεταχειρισμένα αστικά λεωφορεία στα ΚΤΕΛ γύρω από τη Θεσσαλονίκη.

Προδιαγραφές

Σήμερα Τετάρτη θα γίνει ο έλεγχος των δικαιολογητικών, προκειμένου να ακολουθήσει η τεχνική αξιολόγηση και εν συνεχεία ο έλεγχος των οικονομικών προσφορών -θα έχει ενδιαφέρον να δούμε πώς θα χειριστεί η Επιτροπή του ΟΑΣΘ το κώλυμα της «σύγκρουσης συμφερόντων» μεταφορικού έργου που φαίνεται ότι έχουν και οι δύο φάκελοι.

Φέτος ο ΟΑΣΘ αντιμετωπίζει «τρύπα» 8-10 εκατ. ευρώ στα έσοδά του, λόγω της πανδημίας, σύμφωνα τον πρόεδρο του Οργανισμού, Γιώργο Σκόδρα, ο οποίος ανέφερε ότι «την περίοδο από τα μέσα Μαρτίου μέχρι τις αρχές Μαΐου που άρχισε σταδιακά η επαναφορά, ο Οργανισμός είχε έσοδα της τάξης των 200.000 ευρώ» -αλλά αναμένει να καλυφθεί το έλλειμμα από την «έμπρακτη στήριξη των υπουργείων Οικονομικών και Μεταφορών στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης».

Ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ πάντως δηλώνει αισιόδοξος για την «επιτυχή» ολοκλήρωση του διαγωνισμού μίσθωσης μεταχειρισμένων αστικών λεωφορείων και υπολογίζει ότι θα μπορεί μέχρι το τέλος Ιουλίου να στείλει τον φάκελο για έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

Σημειώνεται ότι τους προηγούμενους μήνες ο ΟΑΣΘ προχώρησε στην εκποίηση 319 λεωφορείων 12ετίας, έναντι 1.000 ευρώ περίπου το ένα, ως σκραπ, υπόθεση για την οποία έχει κατατεθεί μηνυτήρια αναφορά από την προηγούμενη διοίκηση.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ